Käyttöohjeet

Vaunun kytkentä

1. Aseta vaunun kuulakytkin auton vetokuulaan ja paina alas kunnes laite kiinnittyy. Muista yhdistää vaunun turvavaijeri vetoauton vetokoukkuun/sille tarkoitettuun metalli kiinnikkeeseen.
2. Tarkista, että laite on lukittunut. Kidassa merkintä vireällä. (kuva)
3. Nosta nokkapyörä ylös! (vapauta seisontajarru)
4. Kytke pistoke, tarkista valot.
5. Irrota vaunu vetämällä kuulakytkimen kahvasta ylös samalla liipasinta painaen, kunnes kytkin avautuu ja vapauttaa vetokuulan. Voit hyödyntää nokkapyörää laskemalla se maahan ja samalla nostamalla korkeutta, kun vapautat vetokitaa.
6. Käytä rengaskiilaa tai seisontajarrua välttääksesi vaunun liikkeelle lähtö itsestään.

Huomio
Mikäli kuulakytkimen käyttö on raskasta, tulee se voidella merkityistä kohdista.
Jos traileri (luokka O2) jää pitemmaksi aikaa säiliöön, niin ei ole suositeltava käyttää käsijarrua, vaan käyttää rengaskiiloja

Lastaaminen

Ylikuormitus on kielletty ja se voi vaarantaa liikenneturvallisuuden, sekä aiheuttaa liitoksissa ennenaikaista kulumista tai rikkoutumisen.
Perävaunun kuorman suurin sallittu massa ilmoitetaan rekisteriotteessa.
Vaunun kantavuus saadaan vaunun kokonaismassan ja omamassan erotuksena, johon lisätään vaunun vetokoukun kautta vetoautoon siirtyvä kuormitus. Aisapaino ei saa ylittää 10 % vaunun kokonaismassasta, eikä ylittää vetokoukulle ilmoitettua kuormitusarvoa.
Kuorman painon pitää jakautua trailerilla tasaisesti. Suurin paino akselille ei aivan taakse (takapainoinen kuorma) tai aivan eteen(etupainoinen kuorma; painetta koukulle ja vetoaisalle). Venetrailerin sivutukien tarkoitus ei ole kantaa kuorman painoa, vaan pitää vene suorassa.
Kuorma täytyy sitoa niin, ettei se äkillisen jarrutuksen tai kiihdytyksen seurauksena pääse liikkumaan itsestään. Perävaunussa on tätä tarkoitusta varten sidontaliinojen kiinnityskoukut/lenkit/kolot. Sidontaliinojen tulee olla kuormituksen mukaisia. Vinssit ei ole kuorman kiinnittämistä varten.
Tarkista, että kuorman leveys ei ylitä trailerin leveyttä.
Kuorma saa ylittyä edestä ja takaa.Jos kuorma ylittää kuormatilan takana yli metrillä, pitää se merkitä punaisella lipulla sekä pimeään aikaan valoilla.

Peseminen ja puhdistaminen

Perävaunu on pestävä aina sen jälkeen, kun on ajettu suolatulla tiellä. Tiesuola ja muut
tien huollossa käytettävät aineet voivat aiheuttaa peruuttamattomia vahinkoja galvanoiduille
pinnoille. Perävaunun pesu tapahtuu samalla tavoin kuin auton
pesu. (pesusienellä/harjalla/painepesurilla). Tavallinen autonpesuaine sopii erittäin likaisen perävaunun pesemiseen.

Renkaat

Renkaiden iän pidentämiseksi renkaissa on suositeltavaa pitää oikeaa painetta.

Erityyppisten renkaiden suosituspaineet.
155R13 – 2.2-2.9 bar
155R13C/R14C – 2.6-4.5 bar
185R14C – 3.0-4.5 bar
155/70R12C – 3.5-6.5 bar
195/50R13 – 5.5-6.5 bar
195/55R10C -5.5-6.5 bar

Perävaunuissa on ympärivuotiset (M+S) renkaat. Saatavilla myös nastarenkaita. Uusi talvirengasasetus tulee voimaan perävaunuihin siirtymäajan jälkeen v.2029.
Renkaan uran syvyyden tulee olla vähintään 1.6 mm, talvirenkaissa vähintään 3.0 mm.
Renkaiden pulttien normaali kiristysmomentti on 95–120 Nm.
Tarkista pyöränpulttien kireys ensimmäisen ajon jälkeen(viim.km jälkeen). Pyöränpulttien kireys on suositeltavaa tarkistaa säännöllisin väliajoin.

Pyöränlaakerit

Useimmissa uusissa perävaunuissa on huoltoa kaipaamattomat kompaktilaakerit. Laakereita ei
voidella erikseen. Jos laakeri on kulunut tai vioittunut(rengas heiluu/rohisee yms.), se on vaihdettava. Suositteltavaa vaihtamaan aina koko akselin laakerit samalla kertaa.Tarkista laakereiden kuntoa säännöllisin väliajoin!

Valot /sähkö

Tarkista valot aina ennen lähtöä. Osassa vaunuista on polttimot, joiden liitännät voi välillä putsata ja vaihtaa tarvittaessa polttimo. Osassa vaunuista on led-valot, jolloin koko umpio vaihdetaan tarvittaessa. Sähköliitokset voi hapettua ja niitä voi puhdistuksen jälkeen rasvata kevyesti(esim.crc).

Perävaunun pistokkeen kytkentäkaavio
Seuraavat kuvat ovat vioittuneen pistokkeen vaihtamista varten.

 

Ota huomioon

• Vasta galvanoidut osat ovat kiiltäviä. Ajan mittaan galvanointi himmenee ja muuttuu
mattapintaiseksi. Se on galvanoituun tuotteeseen liittyvä tavallinen hapettumisprosessi.
Materiaalin reunoihin saattaa syntyä punaista ruostetta, joka poistuu käytön aikana. Tällaiset
visuaaliset muutokset eivät kuulu takuun piiriin.
• Galvanoidut osat voivat reagoida joihinkin kemikaaleihin ja happoihin. On tärkeää pitää
perävaunu puhtaana ja pestä se säännöllisesti aina käytön jälkeen. Erityisen huolellinen
on oltava suolatuilla teillä ajamisen jälkeen.
• Perävaunun pohjavaneri on luonnonmateriaalia. Vanerin väri ja muoto voivat muuttua
kosteuden vaikutuksesta.

Suositus
Tarkista perävaunun jarrujärjestelmä aina 10 000 kilometrin tai 12 kuukauden välein. Kaikkien
liikkuvien osien liikkuvuus on tarkistettava ja tarvittaessa voideltava, työntöjarrun rasvaus. Tarkista jarrupalojen
pinnan paksuus. Tarkista jarrutanko ja myös jarruvaijereiden liikkuvuus ja kiinnitykset.

Vaihda kuluneet / vialliset osat.

 

Puhdista kuomujen katolta lumi säännöllisesti. Laita kuomu kiinni aina tarpeeksi tiukalle, ettei se pääse liikkeessä tärisemään/heilumaan. Älä jätä vaunua esim. mahdollisesti katolta putoavan lumen alle.

Käytä aina tuulihakaa/lukitus sokkaa kuomun ollessa avattuna

_____________________________

Takuu

Takuu sisältää perävaunujen runkorakenteen tai kuomujen halkeamattomuuden 36kk  ( Jaxal kuomut 24kk ).    Vian ilmenemisestä tulee välittömästi ilmoittaa valmistajan edustajalle eli meille tai suoraan valmistajalle.

Takuu ei sisällä perävaunujen kuluvia osia, kuten valot/sähköt, renkaat, laakerit, jarruosat.

Takuu ei ole voimassa, mikäli perävaunua on käytetty epätarkoituksenmukaisesti tai jos perävaunua on korjattu/ rakennetta muutettu. Perävaunu tulee myös huoltaa ohjeiden mukaan.

Takuu ei vastaa muista lisäkuluista, kuten saamatta jääneestä tulosta, hinauspalveluista huoltoon tai muusta vastaavasta.

_____________________________

Muuta hyödyllistä tietoa

Katsastus

Rekisteröintikatsastuksessa ei tarvitse esittää tyyppikatsastettuun malliin kuuluvaa perävaunua, jos kokonaismassa ei ylitä 825 kg.

Muut kokonaismassaltaan enintään 825 kg – 3500 kg perävaunut on katsastettava käyttöönottovuodesta laskien joka toinen vuosi.

 

Ajokorttiluokat